Om als bedrijf te voldoen aan de Privacy wet- en regelgeving dient uw bedrijf te handelen volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Deze wet beschrijft de verplichtingen van uw bedrijf ten aanzien van het verwerken van gegevens.
Het klinkt heel erg ingewikkeld maar het valt best mee. Bovendien, je kunt er geld mee besparen.
Hieronder vindt u het proces op een eenvoudige manier weergegeven.
Informeren en toestemming vragen
Belangrijk is om uw klant, consument, patient of inwoner goed te informeren. De gebruiker, eigenaar van de persoonsgegevens, moet de juiste toestemming geven aan uw bedrijf om de persoonsgegevens te mogen beheren. Via gangbare kanalen moet de gebruiker ook toegang kunnen krijgen tot bijv de privacy verklaring of de gebruikers overeenkomst. Hierin staat welke persoonsgegevens gebruikt worden op een bepaald moment.
Verzamelen kwalitatieve data op een transparante manier
Om uw organisatie te laten voldoen aan de laatste Privacy eisen, zijn er Privacy Enhanced Technologies, kortweg privacy oplossingen. Deze oplossingen zijn er in verschillende gradaties. De meeste Privacy issues zijn echter vaak op te lossen met relatief simpele aanpassingen of toevoegingen aan uw huidige systeem. Dit hoeft niet kostbaar te zijn, sterker het is vaak zelfs kosten besparend.
Beheren van gegevens en het onderhoud ervan
Het beheren van gegevens is vaak een technologische gegeven. Gegevens worden eenmalig ingevoerd en daarna via verschillende systemen bewerkt. Het is belangrijk om een technologisch systeem te hebben met mogelijkheden voor koppelingen met bv het Basisregistratie Personen (BRP), HIS of ander extern systeem. Natuurlijk moeten uw technische systemen periodiek gecontroleerd worden of deze voldoen aan de juiste beveiligingseisen.
Automatiseren communicatie rondom persoonsgegevens
Daarnaast is het mogelijk om bijvoorbeeld bijzondere gegevens als medische, juridische of andere officiële informatie, beveiligd te versturen. Naast dat het eenvoudig is, is het bijzonder goedkoop in vergelijking met papieren post. Uw bedrijf kan hiermee enorm besparen.
Er zijn vele manieren en oplossingen. Op basis van goede ervaringen en de kwaliteiten van de betrokken bedrijven worden via 10stappen.nl verschillende leveranciers uitgelicht.
Personaliseren communicatie
Als eenmaal de technologie ontwikkeld is voor geautomatiseerde communicatie, kunnen bestaande producten en diensten worden herdefinieert. Activiteiten die vroeger manueel gingen kunnen nu automatisch worden uitgevoerd. Denk hierbij aan bijvoorbeeld verhuizen. Als iemand zich inschrijft voor een gemeente voor een verhuizing, dan kan de gemeente automatisch 3 maanden voor de, opgegeven, ingangsdatum een geautomatiseerde informatieve mededeling sturen. Vervolgens kan geautomatiseerd een aanvraag verstuurd worden voor een parkeervergunning. Als iemand een parkeervergunning vraagt, dan kan tegelijk een nieuwsbrief voor ‘wegopbrekingen’ worden aangeboden. Waar vroeger 5 handelingen nodig waren kan dit worden geautomatiseerd tot 1 handeling. Dit levert een flinke kostenbesparing op.
Een ander voorbeeld is dat bijzondere persoonsgegevens bijzonder worden behandeld door de inzet van beveiligde e-mail. Ook dit proces kan worden geautomatiseerd en dus gepersonaliseerd.